Financiële bijstellingen

03 Organisatie

3F Goed bestuur

Bijstelling 2021

Bijstelling 2022

Bijstelling 2023

Bijstelling 2024

Bijstelling 2025

Onderzoek toekomstscenario’s & bestuurskracht en bestuurscultuur

-25

Tijdelijke vervanging raadslid

-5

Saldo van baten en lasten

-30

0

0

0

0

Mutatie reserve

Totaal resultaat

-30

0

0

0

0

Onderzoek toekomstscenario’s & bestuurskracht en bestuurscultuur
Renkum worstelt al enkele jaren met het in stand houden van de voorzieningen voor onze inwoners en medewerkers. De financiële situatie is nijpend en de perspectieven voor de toekomst bieden wel risico’s maar weinig verruiming van mogelijkheden. Er zijn verschillende oorzaken die aan deze situatie ten grondslag liggen. Duidelijk is in ieder geval dat zonder veranderingen de bestuurskracht en financiële onafhankelijkheid van de gemeente afnemen, de dienstverlening aan onze inwoners verder daalt en we niet kunnen investeren in onze organisatie.

We willen daarom een onderzoek doen toekomstbestendige Gemeente Renkum en onze bestuurskracht. Met toekomstbestendig bedoelen we dat we genoeg veranderkracht hebben om in te kunnen spelen op economische, maatschappelijke, organisatorische en politieke ontwikkelingen, en – het meest belangrijk – dat we minimaal het huidige dienstverlening- en voorzieningenniveau voor onze inwoners kunnen garanderen. Het onderzoek wordt uitgevoerd met hulp van Berenschot.

Daarnaast willen we ook werken aan onze bestuurscultuur. We hebben samen met het college en de raad vastgesteld dat de inhoudelijke samenwerking en communicatie verbeterd kan worden. Onder begeleiding van een onafhankelijk procesbegeleider gaan we aan de slag met verschillende thema’s, zoals het ophalen van beelden over de gewenste samenwerking, de rolneming van alle betrokken partijen, en afspraken over het verstrekken van informatie.

De raad heeft in de raadsvergadering van 31 maart ingestemd met de concept-opdrachtformulering voor het onderzoek naar de toekomstscenario’s en de bestuurskrachtmeting, en met de thema’s voor het verbeteren van de samenwerking. Op dit moment wordt door de extern betrokken bureaus een offertes en concrete plannen van aanpak uitgewerkt. De daadwerkelijke kosten van beide trajecten zijn daarom nog niet bekend. Wat we wel weten is dat we een subsidie van 80 procent van de kosten ontvangen van de Provincie Gelderland. Het genoemde bedrag is een schatting van de kosten die wij voor onze rekening nemen. Bij behandeling van beide trajecten in de raad is voorgesteld dat we deze kosten meenemen in de Voorjaarsnota 2021.

Tijdelijke vervanging raadslid
In november 2020 is tijdelijk een nieuw raadslid geïnstalleerd voor de periode van 1 december 2020 tot 23 maart 2021. De extra kosten bedragen € 4.535.

Deze pagina is gebouwd op 08/24/2021 15:54:52 met de export van 08/24/2021 15:47:19